30 Sty

C1 – sprawozdanie z wizyty hiszpańskich nauczycieli w Polsce w ramach projektu Expressions With Two Variables – Gorski and Diego

18 stycznia 2016 r rozpoczęła się wizyta studyjna nauczycieli ze szkoły partnerskiej IES Gerardo Diego z Hiszpanii. Na przywitanie naszych gości uczniowie biorący udział w projekcie przygotowali mini przedstawienie, prezentacje oraz filmik na temat naszej szkoły i jej patrona, dzielnicy Bielany, Warszawy i Polski. Po części artystycznej Pan Guillermo Díaz Ceballos, nauczyciel języka angielskiego, zaprezentował naszym pedagogom i uczniom hiszpański system edukacji. Temat okazał się bardzo ciekawy, zadano wiele pytań, na które odpowiadali nasi goście: prowadzący prezentację oraz Pani Mónica de la Riva de la Rosa, anglistka, i Pan Salvador Fernández Casares, matematyk. Następnie wszyscy obecni na uroczystości przeszli do szkolnego klubu, gdzie odbył się poczęstunek, na którym podano specjały kuchni polskiej przygotowane przez nauczycieli naszej szkoły. Był to również czas na zapoznanie się z partnerami z Hiszpanii. Zgodnie z harmonogramem wizyty, po południu nasi goście wraz z kilkoma nauczycielami z naszej szkoły udali się do Muzeum Narodowego aby wybrać obrazy, na podstawie których przygotują lekcję muzealną w języku angielskim dla naszych uczniów.

Drugiego dnia wizyty C1 odbyły się warsztaty otwarte dla nauczycieli szkół bielańskich. Pierwszy z nich Teaching English Through Art, poprowadzony przez Panią Mónica de la Riva de la Rosa oraz Pana Guillermo Díaz Ceballos, przeznaczony był dla nauczycieli języka angielskiego i dotyczył wykorzystania dzieł sztuki w procesie nauczania języka angielskiego. Na warsztacie obecni byli nauczyciele angliści z naszej szkoły oraz z innych szkół bielańskich, jak również nauczycielki języka polskiego i historii. Przedstawiona metoda okazała się niezwykle ciekawa i większość obecnych zadeklarowała, że wykorzysta ją na swoich lekcjach. Drugi z warsztatów zatytułowany Wykorzystanie platformy Khan Academy w programie nauczania matematyki, poprowadzony przez Panią Krystynę Rosińską, skierowany był głównie do nauczycieli matematyki i cieszył się nie mniejszym zainteresowaniem. Metoda Khana jest stosowana z powodzeniem w naszej szkole, a po warsztacie kolejni nauczyciele z innych szkół zadeklarowali, że z przyjemnością wprowadzą ją na próbę w swoich klasach. Po warsztatach zespół projektowy z udziałem naszych gości z Hiszpanii pracował nad kompleksowym przygotowaniem wizyty hiszpańskich uczniów w kwietniu 2016 r.

Czwartek był kolejnym dniem wytężonej pracy. Rano odbył się warsztat zatytułowany: Gra miejska jako przykład informal learning prowadzony przez Panią Jolantę Mackiewicz. Wśród uczestników szkolenia obecni byli nauczyciele z naszej szkoły, z innych szkół Bielańskich oraz nasi hiszpańscy partnerzy. Pani Mackiewicz przedstawiła zasady tworzenia gier miejskich jak również zaprezentowała przydatne narzędzia. Po warsztacie zespół projektowy spotkał się na sesji roboczej poświęconej zaplanowaniu i przygotowaniu gry miejskiej dla hiszpańskich nauczycieli. Sesja ta była praktycznym treningiem przed samodzielnym tworzeniem gry. W godzinach wieczornych nasi goście odwiedzili Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie w klimatycznym wnętrzu mieli okazję wysłuchać recitalu fortepianowego utalentowanej młodej polskiej pianistki Anny Lipiak.

Piątek rozpoczął się grą miejską, w której uczestniczyli hiszpańscy partnerzy oraz nauczyciele z naszej szkoły. Gra okazała się sukcesem chociaż pogoda nie sprzyjała: było bardzo zimno. O godzinie 13 rozpoczął się ostatni z serii warsztatów przygotowanych na wizytę studyjną C1. Pani Beata Furga, autorka i koordynator projektu Expressions With Two Variables – Gorski and Diego, przedstawiła gościom z Hiszpanii oraz nauczycielom bielańskich szkół zasady przygotowywania wniosku projektowego w ramach programu Erasmus+. Pani Furga podzieliła się swoim doświadczeniem, przekazała praktyczne wskazówki, zaznaczyła na co należy zwrócić uwagę przygotowując wniosek, tak aby został on oceniony pozytywnie. Po warsztacie hiszpańscy nauczyciele spotkali się z naszymi uczniami biorącymi udział w projekcie. W przyjaznej atmosferze Pani Mónica de la Riva de la Rosa przedstawiła zadanie dla naszych uczniów: przygotowanie lekcji muzealnej w oparciu o wybrane obrazy Jana Matejki ze szczególnym odniesieniem do historii Polski. Tego dnia udało się również ukończyć prace nad programem wizyty C2 hiszpańskich uczniów w Polsce. Piątek był dniem niezwykle ważnym dla naszych trzecioklasistów z gimnazjum. Wieczorem odbył się ich pierwszy poważny bal. Była to uroczystość oficjalna i zgodnie z polską tradycją rozpoczęła się Polonezem. Partnerzy z Hiszpanii mieli okazję obejrzeć ten taniec w wykonaniu młodzieży i jak sami przyznali byli pod ogromnym wrażeniem.

Sobota była ostatnim pełnym roboczym dniem wizyty studyjnej hiszpańskich nauczycieli w Warszawie. Tego dnia goście w towarzystwie nauczycieli z naszej szkoły mieli okazję odwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego, które zrobiło na wszystkich ogromne wrażenie i zmusiło do refleksji nad tragiczną najnowszą historią Polski. Następnie udaliśmy się do Planetarium w Centrum Nauki Kopernik, gdzie hiszpańscy nauczyciele mogli się przekonać o słuszności wyboru zajęć w CNK dla swoich uczniów w czasie wizyty C2.  Dzień spędzony w Centrum Nauki Kopernik jest jedną z wielu atrakcji przygotowanych przez zespól projektowy dla uczniów biorących udział w projekcie Expressions With Two Variables – Gorski and Diego.  

Czas spędzony z nauczycielami z Hiszpanii niestety upłynął bardzo szybko, lecz był owocny: udało się przygotować szczegółowy program wizyty C2 (wizyta hiszpańskich uczniów w kwietniu 2016 r.). Jednak przede wszystkim stał się okazją do nawiązania znajomości, szlifowania języka, dyskusji o kulturze i sztuce, jak również różnicach w systemie edukacji i pozycji nauczyciela.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *