12 Kwi

C2 – sprawozdanie z wizyty hiszpańskich uczniów w Polsce w ramach projektu: Expressions With Two Variables: Gorski and Diego

W sobotę 2 kwietnia 2016 r. rozpoczęła się tygodniowa wizyta hiszpańskich partnerów projektowych w Polsce. Nareszcie mogliśmy spotkać się twarzą w twarz z młodzieżą ze szkoły partnerskiej IES Gerardo Diego z Hiszpanii. Szesnaścioro uczniów w towarzystwie dwóch nauczycieli przyleciało wczesnym popołudniem na lotnisko Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie zostali powitani przez uczniów i dwie nauczycielki naszego Zespołu Szkół. Po krótkiej podróży autokarem z lotniska do hostelu Wilson, gdzie nasi goście mieszkali podczas pobytu w Warszawie, Hiszpanie prędko rozpakowali walizki i byli gotowi na pierwszy wspólny spacer po Warszawie. Przechadzka okazała się dość długa i przy okazji edukacyjna: uczniowie z naszej szkoły opowiadali hiszpańskim kolegom o mijanych zabytkach. W ten sposób pokazaliśmy Cytadelę, Pomnik Powstańców, Rynek Starego Miasta, Archikatedrę Świętego Jana Chrzciciela, Zamek Królewski, Kolumnę Zygmunta, pomniki Adama Mickiewicza oraz Bolesława Prusa, Pałac Prezydencki, Uniwersytet oraz pomnik Mikołaja Kopernika. Na zakończenie spaceru weszliśmy na małe co nieco do McDonalda. Z całą pewnością był to dzień bardzo męczący, a jednocześnie pełen wrażeń, pozytywnych emocji, poznawania się, zaprzyjaźniania.

Niedziela obudziła nas wszystkich pięknym kwietniowym słońcem. Po wczesnym śniadaniu wyruszyliśmy na Grę Miejską, zaprojektowaną specjalnie dla naszych hiszpańskich gości. Podzieleni na pięć mieszanych drużyn (polsko-hiszpańskich) zaczęliśmy rywalizację: rozwiązywaliśmy zadania matematyczne, quizy z wiedzy historycznej, z zakresu WOSu, kultury i sztuki. Za pomocą aplikacji QR Droid skanowaliśmy kody, które kierowały nas do kolejnych zadań. Ostatnie zadanie doprowadziło nas do pomnika Mikołaja Kopernika, gdzie zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Po grze przyjechaliśmy do szkoły, gdzie wspólnie, w ramach zajęć integracyjnych, nauczyliśmy się lepić pierogi. Znowu podzieleni na grupy polsko-hiszpańskie musieliśmy wspólnie zagnieść ciasto, rozwałkować je, powykrawać placuszki, nałożyć farsz i najtrudniejsze: skleić, tak, żeby się nie rozpadły podczas gotowania. Kształty naszych pierogów oraz sposób ich sklejania różniły się w zależności od grupy, ale, co najważniejsze, smak wszystkich naszych wyrobów był wyborny. Dzięki wspólnej pracy mieliśmy pyszny obiad. Na zakończenie dnia zagraliśmy jeszcze tylko jeden mecz piłki siatkowej, jeden mecz piłki nożnej i już na nic więcej nie mieliśmy siły.

W poniedziałek nastąpiło oficjalne powitanie gości oraz spotkanie ze społecznością naszej szkoły. Na piątej lekcji odbył się apel, na którym zarówno polscy uczniowie, jak i uczniowie z Hiszpanii przedstawili swoje prezentacje. Chociaż występy odbyły się przed dużą widownią, występującym udało się opanować tremę. Nasi goście zaprezentowali podstawowe informacje na temat Hiszpanii: mówili między innymi o kulturze, sztuce, sporcie, ustroju politycznym czy kuchni. Dziewczęta pokazały przygotowany przez siebie film o codziennym życiu w Hiszpanii, a chłopcy wykonali piosenkę, do której sami napisali tekst i muzykę. Był również bardzo ciekawy quiz wiedzy o Hiszpanii. Uczniowie naszej szkoły, nieznacznie wspomagani przez kolegów Hiszpanów, odpowiadali na różnorodne pytania dotyczące ojczyzny naszych gości. Do przygotowania quizu wykorzystano aplikację Kahoot, a do udzielania odpowiedzi drużyny używały swoich smartfonów. Wygrali oczywiście najlepsi. Po obiedzie na uczestników projektu czekała jeszcze lekcja matematyki. Niezwykła lekcja, bo z użyciem znanej nam platformy Khan Academy. Uczniowie z Hiszpanii mieli okazję zapoznać się z inną niż tradycyjna formą uczenia się matematyki, poćwiczyć przez chwilę i przygotować się na rywalizację matematyczną, która odbyła się w nadchodzącą środę. Wtedy polsko-hiszpańskie drużyny znowu współzawodniczyły. Późnym popołudniem młodzież wspólnie wybrała się na spacer po stolicy.

Wtorek upłynął pod znakiem nauki i zabawy. Najpierw spotkaliśmy się w Muzeum Narodowym w Warszawie przy obrazach mistrzów XIX wiecznych: Jana Matejki oraz Henryka Rodakowskiego. Uczniowie naszej szkoły przygotowali dla młodzieży hiszpańskiej lekcje na temat wybranych dzieł artystów w odniesieniu do polskiej historii. Cztery grupy, w ramach działania English through Art, opowiadały kolejno o Stańczyku, Kazaniach Skargi, Bitwie pod Grunwaldem oraz Wojnie kokoszej. Trzeba przyznać, że Hiszpanie słuchali z zainteresowaniem. Po obcowaniu ze sztuką przyszedł czas na doświadczenia naukowe. Przy pięknej słonecznej pogodzie przeszliśmy urokliwym bulwarem nadwiślańskim do Centrum Nauki Kopernik gdzie zwiedziliśmy wystawy stałe. Na zakończenie wspólnego dnia poszliśmy odpocząć w ogrodach BUW’u.

Środa. Lekcja hiszpańskiego z udziałem uczniów z Hiszpanii? To musiało się udać. Wspólne uczenie się zakończyło się wieloma polsko-hiszpańskimi wyrażeniami (Expressions). Następne zadanie, konkurs matematyczny z Khan Academy, wiązało się ze współzawodnictwem i wykazaniem się umiejętnością pracy w grupie. Uczniowie podzieleni zostali na drużyny polsko-hiszpańskie, które w określonym czasie musiały wykonać jak najwięcej zadań matematycznych o różnym stopniu trudności. Oczywiście byli zwycięzcy lecz nie było pokonanych. Każdy z uczestników konkursu zyskał wiedzę i doświadczenie matematyczne. Jest to nagroda sama w sobie. Na najlepszych czeka również nagroda rzeczowa, ale dopiero w Hiszpanii, podczas wizyty C4. Po wysiłku umysłowym przyszedł czas na odreagowanie fizyczne. Na sali gimnastycznej uczniowie zagrali mecz piłki nożnej oraz siatkówki. Wieczorem pozostało jeszcze spakowanie się na nadchodzącą wycieczkę.

We czwartek wczesnym rankiem rozpoczęła się dwudniowa wycieczka na południe Polski. Tego dnia odwiedziliśmy muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, jedno z najbardziej bolesnych miejsc związanych z historią Polski. Zarówno dla polskich uczestników projektu, jak i dla gości z Hiszpanii był to dzień silnych emocji oraz głębokiej kontemplacji. Wieczorem przyjechaliśmy do Krakowa, gdzie po rozpakowaniu się w hostelu i obiadokolacji w restauracji Smakołyki spędziliśmy czas w obrębie Starego Miasta.

Kraków to piękne miasto, nawet w deszczu. W piątek rano wraz z przewodnikiem odwiedziliśmy najważniejsze obiekty historyczne byłej stolicy Polski: katedrę na Wawelu, kościół Franciszkanów z pięknymi witrażami Wyspiańskiego (z nimi będą związane kolejne zadania projektowe), zabudowania uniwersyteckie, Planty, Sukiennice. W południe wysłuchaliśmy hejnału, kupiliśmy pamiątki i wyruszyliśmy do Wieliczki, żeby zwiedzić kopalnię soli. Zmęczeni lecz szczęśliwi późną nocą wróciliśmy do Warszawy.

To był wspaniały, niezapomniany tydzień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *