MODELOWI NAUCZYCIELE PRZYSZŁOŚCI
to projekt realizowany przez Zespół Szkół nr 49 w Warszawie latach 2018-2021
Dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach programu Erasmus+
(Projekt nr 2018-1-PL-01-KA229-050547)- Projekt „Modelowi nauczyciele przyszłości” powstał na bazie wcześniejszego projektu partnerstwa szkół Erasmus+ pomiędzy Zespołem Szkół Nr 49 w Warszawie a IES Gerardo Diego w Pozuelo w Hiszpanii (2015-2017).
- Do współpracy zaprosiliśmy jeszcze 4 inne szkoły: Istituto Comprensivo Perri-Pitagora w Lamezia Terme we Włoszech, V Gimnazjum w Volos w Grecji, Narodową Szkołę Artystyczną „George Apostu” w Bacau w Rumunii oraz AECO w Ourem w Portugalii.
- Projekt miał trwać dwa lata, od 1 grudnia 2018 r. do 30 listopada 2020 r. W związku z pandemią Covid -19 został przedłużony do 31 sierpnia 2021 r.
- Realizacja projektu przebiegała zgodnie z jego agendą do lutego 2020 r., z kilkoma niewielkimi zmianami dotyczącymi terminów głównych wizyt, które musiały zostać przesunięte o kilka dni lub tygodni ze względu na specyficzny harmonogram każdej organizacji partnerskiej.
- Niestety, pandemia COVID-19 zatrzymała projekt na prawie rok. Wizyta C5 w Volos w Grecji ostatecznie odbyła się w kwietniu 2021 r. zamiast w kwietniu 2020 r., a wizyta C6 w Warszawie miała miejsce w czerwcu 2021 r. zamiast w październiku 2020 r. Dodatkowo dwie ostatnie wizyty odbyły się wirtualnie. Na szczęście wszyscy opanowaliśmy metody wirtualne, zanim doszło do wizyt C5 i C6.
- Pierwsze 4 wizyty zasadnicze, C1 w Hiszpanii, C2 we Włoszech, C3 w Rumunii i C4 w Portugalii, zostały przeprowadzone w sposób uzgodniony przez wszystkich partnerów podczas pierwszego spotkania organizacyjnego w Warszawie.
- Pierwszego dnia każdej wizyty zespół goszczący przeprowadzał prezentacje na temat swoich krajów, regionów i szkół, goście oglądali w grupach szkołę goszczącą, uczniowie brali udział w lekcjach CLILL. Następnie, uczestnicy mieli okazję spotkać się towarzysko przy tradycyjnym lokalnym śniadaniu i obiedzie. Po południu zespoły realizowały program kulturalny, zwiedzając lokalne atrakcje. Drugiego dnia każdy zespół prezentował przygotowane przez siebie modelowe zajęcia – zgodnie z tematem przewodnim danej wizyty. Każde spotkanie obejmowało 6 lekcji matematyki lub nauk ścisłych oraz 6 lekcji innych przedmiotów z zastosowaniem jednej z metod przewodnich: tablica cyfrowa vs tradycyjna i podręcznik, mini projekt, wypowiedzi artystyczne, nauka i nauczanie na zewnątrz budynku szkoły oraz uczenie się i nauczanie za pomocą eksperymentów.
- Wszyscy uczestnicy, zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, oceniali codzienne działania za pomocą formularzy Google. Działania upowszechniające przeprowadzono za pośrednictwem TwinSpace, FB i innych mediów społecznościowych wybranych przez dany zespół narodowy.
- Nasze cele strategiczne zostały osiągnięte: zwiększyliśmy zdolność każdej szkoły do zapewnienia wysokiej jakości edukacji, wzmocniliśmy status nauczycieli w uczestniczących szkołach i poza nimi, zwiększyliśmy wymiar europejski, promując wartości współpracy europejskiej w społecznościach szkolnych.
- Przez cały czas trwania projektu wszystkie konkretne rezultaty (zadania przedmiotowe do wykorzystania w prawdziwych zajęciach, prezentacje, piosenki i inne formy wypowiedzi preferowane przez uczniów) były udostępniane za pośrednictwem różnych mediów wybranych przez szkoły: profil projektu na Facebooku, TwinSpace, i inne kanały dostępne lokalnie. Szkoły wzmocniły swój profil jako bardziej nowoczesne i dynamiczne organizacje, które są gotowe wdrażać nowe podejścia do edukacji oraz dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem w projektach unijnych.
- Uczniowie i nauczyciele zwiększyli swoje kompetencje kluczowe, zwiększyli zdolność do współpracy w ramach międzynarodowych partnerstw szkół w różnych krajach oraz pracy i uczenia się w zespole. Wszyscy uczestnicy pogłębili zrozumienie różnorodności kulturowej i uzyskali pozytywne nastawienie do projektów UE.
- Wszyscy uczestniczący partnerzy wyrazili chęć współpracy w przyszłości w ramach nowych programów opracowanych przez Komisję Europejską. W efekcie powstał nowy projekt współpracy Erasmus+, który otrzymał dofinansowanie UE w ramach zaproszenia do składania wniosków 2020 – „Przyszłość w rękach dzieci”.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji projektu:
MTF_presentacja.pdfStrona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/76462Regulamin projektu:
regulamin-mtf2018.pdfW ramach projektu 17 listopada 2019 roku grupa młodzieży Zespołu Szkół nr 49 wyjechała
do miejscowości Bacau w Rumunii.
Było to już 3. spotkanie szkół biorących udział w projekcie "Modelowi Nauczyciele Przyszłości."Tym razem gospodarzem była rumuńska szkoła “George Apostu” Art National College.
Od poniedziałku 18 listopada do środy 20 listopada wszystkie zespoły przedstawiły pomysły na lekcje różnych przedmiotów z wykorzystaniem środków artystycznych.- Projekt „Modelowi nauczyciele przyszłości” powstał na bazie wcześniejszego projektu partnerstwa szkół Erasmus+ pomiędzy Zespołem Szkół Nr 49 w Warszawie a IES Gerardo Diego w Pozuelo w Hiszpanii (2015-2017).
24.05.2021 r.
Dzień dobry,
dzisiaj odbył się pierwszy dzień naszego spotkania C5 w Grecji. Nasi uczniowie spisali się znakomicie. Ich prezentacje podobały się uczniom ze szkół partnerskich, pobudziły dyskusję, zadawano pytania, na które nasze dzieciaki pięknie odpowiadały. Zebraliśmy gromki aplauz 🙂 Jak do tej pory wszystko idzie zgodnie z harmonogramem, bez większych trudności technicznych.
24-26.05.2021 r.
W dniach 24-26 maja 2021 odbyła się zaplanowana w ramach przedsięwzięcia Erasmus+ „Modelowi nauczyciele przyszłości”, wizyta projektowa C5 w Grecji. Projekt ten to współpraca sześciu szkół partnerskich z sześciu krajów europejskich: Grecji, Hiszpanii, Portugalii, Rumuni, Włoch i Polski. Dotychczas nasze główne działania projektowe mogliśmy prezentować podczas wizyt uczniów i nauczycieli w partnerskich szkołach. Niestety pandemia pokrzyżowała nasze plany uniemożliwiając nam spotkanie w pięknym greckim mieście Volos. Nie zrażając się przeciwnościami, jakie przyniosły lockdowny, nauczanie zdalne, czy trudności techniczne, wykonaliśmy nasze zadania i postanowiliśmy podzielić się nimi z kolegami i koleżankami z partnerskich szkół. I tak, za pośrednictwem Internetu, w świecie wirtualnym, mieliśmy okazję zaprezentować nasze pomysły na nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem metody eksperymentu.
Pierwszego dnia międzynarodowego spotkania gospodarze oprowadzili nas po swojej szkole, opowiedzieli o mieście Volos: jego historii, ciekawostkach, zwyczajach, oraz Grecji, ich ojczyźnie. W kolejnym łączeniu mieliśmy okazję poznać wyniki prac zespołu greckiego. Były to badania np. nad kwasowością oliwy. Tego samego dnia również nasz zespół zaprezentował trzy eksperymenty edukacyjne przygotowane w ramach projektu. Były to dwa różne doświadczenia społeczne polegające na sprawdzeniu znajomości mapy i umiejętności językowych naszych rodaków, oraz jeden eksperyment polegający na zbudowaniu repliki miecza świetlnego znanego niemal każdemu z sagi Gwiezdne Wojny. Na uwagę zasługuje fakt, iż nasze prezentacje spotkały się z dużym uznaniem i zainteresowaniem. Świadczyć o tym mogła ożywiona dyskusja, liczne pytania oraz duży aplauz.
W kolejnym dniu następne trzy szkoły miały okazję zaprezentować swoje prace projektowe: Rumunia, Hiszpania i Włochy. Wszystkie zadania okazały się być niezwykle ciekawe, inspirujące i edukacyjne.
Trzeciego dnia ostatni zespół projektowy, uczniowie z Portugalii, mieli możliwość podzielenia się swoimi rezultatami. I oni również zaciekawili nas swoim wystąpieniem, pomysłami i wykonaniem zadań. Kiedy każda ze szkól zakończyła wystąpienia i zaprezentowała efekty doświadczeń, odbyły się panele dyskusyjne, podczas których omawialiśmy poszczególne eksperymenty, efektywność metody pracy eksperymentem edukacyjnym, jej zalety i wady, możliwości i ograniczenia jakie daje Internet i spotkanie takie jak nasze w rzeczywistości wirtualnej, oraz pomysły na przyszłe projekty Erasmus+. Tu również wypełniliśmy ankiety ewaluacyjne.
Na zakończenie spotkania C5 Grecy zabrali nas w wirtualną podróż do niezwykłego zakątka ich ziemi, do spektakularnych Meteorów: niezwykłych formacji skalnych, na szczycie których umiejscowione są liczne klasztory. Mieliśmy okazję poznać historię, często bardzo dramatyczną, tych miejsc, ich przeznaczenie i wartość kulturową, walory przyrodnicze, zapierające dech w piersiach widoki. O jak bardzo żałowaliśmy, że nie dane nam było tam pojechać: do Meteorów, Grecji, Volos, lecz przede wszystkim do szkoły naszych projektowych kolegów i koleżanek, do spotkań twarzą w twarz, do długich rozmów, wspólnego biesiadowania, śmiechu, bliskości rówieśników…
Eksperyment był tematem przewodnim spotkania w Grecji. Śmiało można powiedzieć, że sama wirtualna wizyta w greckiej szkole może kwalifikować się do miana eksperymentu. Dodajmy, że był to eksperyment udany i niezwykle edukacyjny.