Szanowni Rodzice, Opiekunowie,
poniższa informacja dotyczy uczniów klas 4-8 w roku szkolnym 2025/2026.
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI z dnia 6 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej .(DZ.U 2025 Poz. 378)
Od 1 września 2025 roku w szkołach pojawi się nowy przedmiot, EDUKACJA ZDROWOTNA, który zastąpi Wychowanie do życia w rodzinie.
Będzie to przedmiot nieobowiązkowy, 1 godzina tygodniowo od klasy 4 przez cały rok szkolny,
w klasach 8 tylko do końca stycznia, a jego celem będzie kształtowanie postaw prozdrowotnych i dbanie o rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny uczniów.
Zasady rezygnacji z edukacji zdrowotnej:
- uczeń niepełnoletni – rodzic może zgłosić rezygnację w formie pisemnej dyrektorowi szkoły;
- rezygnację składa się w terminie do dnia 25 września danego roku szkolnego.
Brak rezygnacji oznacza udział ucznia w zajęciach.
Aby zaplanować pracę nauczycielom od września 2025 proszę o zapoznanie się z Rozporządzeniem i podjęcie decyzji o uczestnictwie.
W przypadku rezygnacji należy wypełnić - Oświadczenie o rezygnacji z uczestnictwa w lekcjach edukacji zdrowotnej.
Rezygnację z zajęć edukacji zdrowotnej należy oddać wychowawcy klasy, w pierwszym tygodniu września 2025 roku lub na pierwszym w nowym roku szkolnym zebraniu z wychowawcą. Druk rezygnacji wychowawcy rozdadzą zainteresowanym na pierwszym zebraniu.
Edukacja zdrowotna
Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną. Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy), czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych. Aby ten proces mógł być skuteczny i spełniał swoją prewencyjną funkcję, istotne jest, żeby odpowiednie dla danej grupy wiekowej treści pojawiały się przed wystąpieniem sytuacji, w której będą potrzebne. W szczególności odnosi się to do zachowań ryzykownych. Uczeń powinien zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, zanim pojawi się potrzeba skorzystania z nich. Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia i czynnikami na nie wpływającymi, zainteresowanie zdrowiem własnym i otoczenia oraz zaangażowanie w zdrowy styl życia. Zgodnie z założeniami podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna – zdrowie jest wartością, o którą należy dbać w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia. Przedmiot edukacja zdrowotna ma charakter interdyscyplinarny, integrując elementy nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych.”,
Szczegóły programu znajdziecie Państwo: https://dziennikustaw.gov.pl/D2025000037801.pdf